Schesaplana

Een huttentocht gelopen in het grensgebied van Oostenrijk en Zwitserland. ’s morgensvroeg om 5 uur weer vertrokken uit Nederland, 13.30 uur aankomst op parkeerplaats en om 14.00 uur lopen we richting de eerste overnachtingsplaats, de Totalp Hütte op 2385 m, daar meteen een prachtig beeld op een zon beschenen topje.

Karateristieken van de tocht.
Dag 1 Vanaf parkeerplaats op 1565 m hoog naar Totalphütte op 2385 m. Inloopwandeling van 2 1/2 uur
Dag 2 Totalphütte naar Mannheimerhütte en weer terug naar Totalphütte via Schesaplana gletsjer. Heenweg over de gletsjer, terugweg bovenlangs de gletsjer. 8 /12 uur onderweg Sneeuwijzers noodzakelijk. Hoogste punt 2965 m.
dag 3 Totalphütte naar Lindauerhütte. Grotendeels hoogtewandeling 8 tot 8 1/2 uur onderweg. Pauze in Zwitserse Garschina hut
dag 4 Lindauerhütte naar Hueterhutte. Start met pittige klim van 600 meter, daarna prachtige graatpassage. Weer 8 1/2 uur onderweg.
dag 5 Hueterhütte naar parkeerplaats en terug naar Nederland. Afdaling van 3 uur met veel kettingwerk.

Heerlijk om na zo’n lange autorit weer in de bergen te zijn. Het weer is voortreffelijk, we moeten een goede 800 meter omhoog. 2 uur na de start kijken we links neer op de weg waar we de auto geparkeerd hebben voor 5 dagen. Rechts hebben we uitzicht op het stuwmeer ter plekke. We zijn dan volgens de borden nog 1.15 uur verwijderd van de Totalp Hütte.

Vanuit de Totalp Hütte, waar we aan het einde van de dag ook weer terug zullen keren, starten we de volgende ochtend met de klim naar de top van de Schesaplana op 2965m hoogte. We zien dan aan de overkant van de gletsjer de Mannheimer Hütte liggen. De gletsjeroversteek is redelijk te doen, alleen Jeroen heeft de ijzers niet bij zich en voelt zich niet zeker op de gletsjer dus besluiten we de terugweg bovenlangs de gletsjer te gaan.

Vanuit de Mannheimer Hütte omhoog naar de bovenkant van de gletsjer met als doel langs de sneeuwvelden bovenlangs de gletsjer af te dalen. Niet geheel zonder gevaar. Zo nu en dan tot aan de dijen wegzakken in de sneeuw en zelfs een keer uitglijden en op de gletsjer vallen en van daaruit naar beneden beginnen te glijden. Door met de stokken te roeien kan ik mezelf tegen een rotsblok tot stilstand brengen. Schrik dus ontzettend. Dat had mis kunnen gaan. De kop soep op het brandertje smaakt nadien prima en via een andere pittige route dalen we weer af naar de Totalp Hütte.

Onderweg is het telkens genieten van mooie uitzichten maar ook van mooie Alpenbloemen. Soms lijken ze voedsel te kunnen halen uit de stenen waar ze tegenaan groeien. Fraaie distels, margrieten, wit, geel, paars, in alle kleuren zijn ze te vinden tegen de bergwanden. Zelfs in de maand september als wij wandelen valt er ook op dit gebied nog voldoende te genieten in de Alpen. En in de bossen lager op de hellingen groeien dan al weer paddenstoelen.

Via de Prättigauer Höhenweg lopen we in ongeveer 8 uur naar de Lindauer Hütte, daarbij pauze nemend in de Zwitserse Garschina Hütte. Even grensoverstijgend bezig geweest. Aanvankelijk met goed weer maar later met wat achteraf de enige bui van deze huttentocht bleek te zijn, liepen we deze Höhenweg. De beschermende regenkleding van Jan kon ieders goedkeuring wegdragen maar zorgde ook voor menig lachsalvo in de bergen.

Onder werkelijk voortreffelijke weersomstandigheden starten we de volgende ochtend met een klim van 600 meter naar de Geissspitze op 2334m. Boven bij het kruis aangekomen hebben we een adembenemend uitzicht over de bergen. We vervolgen onze route over een zeer fraaie graatpassage en dalen daarna langzaam af naar de op 1766m hoogte gelegen Huetter Hütte. Bijna 8 1/2 uur gewandeld deze dag.

De uitloopdag. Om 8 uur weg uit de hut en in 3 uur weer terug naar het dal. Een pittige afdeling met veel kettingen. Na het passeren van de stuwdam zijn we al snel weer bij de auto. Omkleden en op weg naar huis. Weer een bergwandelseizoen afgesloten.