Noord- en Midden Portugal

In mei 2017 wandelde ik rondwandelingen in noord en midden Portugal. Een aantal wandelingen waren rondwandelingen uit de wandelboekjes voetwijzer nr 9, 11 en 13 van de uitgever “Op Lemen Voeten”. Dat is een serie van vier boekjes (Noord, Midden, Hart en Zuid) waarin telkens ongeveer 25 wandelingen zijn opgenomen. De wandelingen uit het boekje die ik liep zijn fraai en niet al te zwaar. Het laat je mooie delen van de diverse streken zien. Ook zijn er stadswandelingen van b.v. Porto en Lissabon opgenomen. In mei zijn de routes bijzonder fraai waarbij vooral de overal bloeiende brem opvalt. Compleet geel gekleurde bergen in b.v.de Serra de Estrela, een uitloper van het Castiliaanse gebergte en uitgeroepen tot natuurpark. Zeer de moeite waard om Portugal al in mei te bezoeken ook al omdat de temperatuur dan vaak nog aangenaam is. Oude dorpjes,vervallen watermolentjes, prachtige maisopslagplaatsen op poeren met brede stenen in de overgang die muizen buiten moeten houden, een aaneenschakeling van kleine akkertjes met hun eigen irrigatiesysteem. Maar ook wandelingen langs de kust als je langzaam verder trekt met de auto kun je zo variëren in je wandelingen. Deze vakantie bezocht ik daarnaast ook een paar dagen Bilbao (Spanje) en Porto (aparte presentaties daarvan onder stedentrips elders op deze site). Dit maakte dat deze vakantie zeer gevarieerd was.

De presentatie op deze site bevat een sfeerimpressie met een beperkt aantal foto’s. Wilt u na het lezen meer foto’s zien van deze reis klik dan op de volgende link:Noord en midden Portugal

Zoals al gezegd, een aantal wandelingen haalde ik uit de boekjes van Op lemen Voeten (zie foto voor het deeltje Noord-Portugal) De wandelingen zijn goed te lopen op basis van de route-beschrijvingen uit het boekje maar een goede kaart van de omgeving erbij maakt het wel makkelijker aangezien de kaartjes in het boek wel heel globaal zijn. Daar kan men niet op lopen. Eigenlijk hebben we de boekjes maar een keer of vier gebruikt. Eerstens doordat we tips kregen voor andere wandelingen maar ook doordat in de bergen dichte mist ons een paar keer parten speelde en we het programma aan moesten passen. Wat dat betreft hebben we met die ongeveer 50 wandelingen in Noord en Midden Portugal nog voldoende te doen in dat deel van Portugal. Of dat gaat gebeuren is nog maar de vraag want het gedeelte vanaf Lissabon naar het zuiden wacht ook nog.

Noord Portugal

De eerste wandeling doen we in het noorden van Portugal vanuit onze camping in Bacelo Candemil. Het is een route die door de campingeigenaars zelf is uitgezet, een leuke eerste verkenning. We starten dus niet met een route uit het boekje. Wel makkelijk om gewoon de camping als begin en eindpunt te hebben. De wandeling is gevarieerd. We starten vrij snel met een wandeling omhoog naar een topje van waaruit we de hele omgeving kunnen bewonderen. De weg omhoog laat ons al een beetje genieten van de voorjaarskleuren die nog volop aanwezig zijn.

Boven aangekomen heb je een prachtig uitzicht op de grensriver de Minho die de laatste 75 km de grens vormt tussen Spanje en Portugal. De foto is genomen vanaf de Portugese kant. Spanje is dus de overkant van de rivier. Het vreemde is dat die kant een uur tijdsverschil heeft ten opzichte van onze kant. Feitelijk klopt dat niet want het ligt op dezelfde breedtegraad als waar wij staan. De landsgrens maakt hier het verschil want het kan natuurlijk niet dat het ene deel van Spanje een andere tijd heeft dan het andere.

Het hert is het symbool van de regio Alto Minho waar we nu wandelen. Je komt de afbeelding overal tegen. Op deze wandelroute passeren we een levensgroot standbeeld ervan (van enige afstand gefotografeerd) Als we later onderin de vallei langs de rivier lopen is op grote afstand dit beeld nog te zien. Op de helft van de wandeling zijn we in het plaatsje Nova de Cerveira, een mooie pauzeplek. Van daaruit wandelen we deels langs de rivier en door enkele kleine plaatsjes weer terug naar onze camping in het gehuchtje Bacelo. De eerste 20 km wandeling zitten erop.

Soajo, oude watermolen

Een hele mooie wandeling is wandeling 6 uit het boekje Noord Portugal. Een rondwandeling vanuit het plaatsje Soajo. Vooral de eerste helft van de route springt eruit. Een prachtig pad voert je langzaam omhoog door een pallet van kleine akkertjes met druivenranken en groentes, afgewisseld met bremstruiken in bloei, een oude olijfboom, een keten van oude watermolens (foto), een stroompje voor de waterregulering, mooie bloemenveldjes. Geen uitgestrekte eindeloze akkers maar kleinschalige akkerbouw. Typisch een zelfvoorzienende gemeenschap. Wat was dat mooi!

Op het eind van de rondwandeling wandelen we nog even door naar DE toeristische attractie van Saojo. een verzameling maisopslagplaatsen. Je komt ze vaker solo tegen maar Saojo heeft er een aantal op fraaie wijze bij elkaar staan. Ze kunnen volop wind vangen zodat de mailkolven goed droog blijven Muizen kunnen door brede stenen in de overgangen van de poeren naar de opslagruimte niet naar binnen.

We verplaatsen ons naar Estrela in het binnenland van Portugal en wel in he dal van de rivier de Mondego. Als we de eerste wandeling willen maken hangt er een dichte mist die wandelen bijna onmogelijk maakt. Pas in de middag klaart het op maar dan is de tijd voor de wandeling tekort. Dagje uitstellen dan maar. Ik besluit in de middag als het toch nog opklaart een kleinere wandeling van een kilometer of 10 door het dal zelf te maken zonder hoogteverschillen. Het wordt een mooie wandeling langs 2 dorpjes, boerderijtjes, olijfboomgaarden en overal de mooie druivenranken.

De volgende wandeling (12 uit het boekje Midden Portugal) is een rondwandeling vanuit Freixo da Serra naar de burcht bij het dorpje Linhares. Bewolkt met hier en daar blauw, heerlijk weer om te wandelen. Na een half uurtje stijgen komen we aan bij het verlaten dorp Regadas. Het beeld treft me. Een verlaten dorp met 6 / 7 huizen, eigenlijk huizen zoals je in overal in de binnenlanden van Portugal ziet, verweerd, oud, rood pannendak, maar ze staan nog. Al kijkend valt een dode tak aan een boom me op. De combinatie met 2 van die huizen en de wat dreigende lucht geeft voor mij het gevoel van verlatenheid mooi weer (foto).

Als we het knusse dorpje Linhares binnenwandelen zien we door het smalle straatje als snel een toren van het kasteel staan. Het kasteel staat op het hoogste punt van de wandeling en geeft een uitkijkpunt over de omgeving.

Na een pauze met heerlijke koffie met cake dalen we een oud middeleeuws keienpad af en komen bij de eerste huizen van het volgende dorp Figuieró da Serra. Het oog valt op een openstaande deur van een schuur waar we mannen kunnen zien werken. Vanuit grote stalen ketels gieten ze drank in buikvormige flessen. We mogen binnen kijken en al snel krijgen we een metalen bekertje met zelfgestookte drank. Port! De mannen stoken hun eigen voorraadje, niet voor de verkoop dus.

Als laatste wandeling in de Estrela doen we route 8 uit het boekje Midden Portugal omdat die route ook wat van de graanvelden laat zien. Maar vanaf het begin vergapen we ons aan de overweldigende hoeveelheid bloeiende brem die we zien. Volledig geel gekleurde bergen strekken zich voor ons uit met inderdaad zo nu en dan een veld met graan.

Op het keerpunt van de wandeling een kleine kapel ter ere van de maagd Maria, de Capela da Senhora de Assedace. Deze kapel midden in het boerenlandschap is jaarlijks op 8 september het middelpunt van een processie.

We zakken nog een eind naar het zuiden en gaan weer richting de kust. We zoeken het plaatsje Nazaré op en maken daar een wandeling door de omgeving van Nazaré en door het stadje zelf (wandeling 11 van het boekje Hart van Portugal). We zijn vrij vroeg in het jaar dus het valt met het toerisme nog mee, maar het is wel de drukste wandeling die we doen deze vakantie.

De routebeschrijving voert ons na verloop van tijd ook door een wirwar van smalle straatjes. hier zien we toch nog iets van het authentieke van Nazaré. Toeristen zien we hier bijna niet, die flaneren langs de strandboulevard.

Van een campingeigenaar hadden we de tip gekregen om het eilandje Berlenga te bezoeken. Gecombineerd met een boottocht was het bezoek aan dit natuurreservaat zeer de moeite waard. Het werd een prachtig besluit van onze natuurwandelingen in Portugal Noord en Midden.

Berlenga is een prachtig natuurreservaat waar je midden tussen de zeevogels die tot vlak aan het pad broeden kunt wandelen. Vooral het fort dat via een prachtige pad/brug met klassieke bogen bereikbaar is sprong er voor mij uit, helemaal natuurlijk als bruggenliefhebber. Ik besluit deze presentatie dan ook met enkele extra foto’s van deze laatste Portugalwandeling van de vakantie 2017.