Lechtal

September 2013. De jaarlijkse klassieke huttentocht brengt ons in 2013 naar het Lechtal. We lopen een mooie tocht in wisselende weersomstandigheden. Met dikke mist, prachtige zonsondergangen, buien, alles wat de Alpen je kunnen geven. Hutten met klinkende namen als Rappenseehütte en Mindelheimerhütte waar het aan het einde van de dag goed toeven is. Dit keer zijn we niet zo hoog geweest, ongeveer tot een 2000 meter hoogte. Maar dat zegt in de Alpen niks want dan kun je nog beste kuitenbijters hebben. Al met al is het Lechtal een mooi dal. Op de hoofdfoto een prachtige zonsondergang met mooie wolkenpartijen nabij één van de hutten.

Gelopen route.
Dag 1 vanaf de parkeerplaats Lechleiten naar Rappenseehütte (2091m). Ongeveer 3 uur wandelen Hoogteverschil 600 meter.
Dag 2. Van Rappenseehütte naar Fiderepasshütte (2070m). 800 m dalen en ook weer 800 stijgen. Ongeveer 6 tot 7 uur wandelen.
Dag 3. Fiderepasshütte naar Mindelheimerhütte (2058m). Korte hoogtewandeling van 3 uur. ’s middags nog een extra wandeling naar een mooie top in de buurt van de Mindelheimerhütte.
Dag 4. Mindelheimerhütte terug naar parkeerplaats in Lechleiten. Ongeveer 4 uur afdalen. Daarna naar ander dal gereden voor een anderhalf uur durende wandeling vanaf de parkeerplaats in Hinterstein naar de bijzondere hut Willersalpe (1456 m)
Dag 5. Ongeveer 1 uur weer afdalen naar de parkeerplaats en terug naar Holland.

Na een lange rit vanuit Holland parkeren we de auto en doen de rugzakken om. Meteen een mooi uitzicht over het dal vanaf Lechleiten. De eerste stijging naar 1800 meter gaat stevig omhoog. Daarna volgt een geleidelijke stijging naar de hut op 2091 meter.

Onderweg fraaie uitzichten, je loopt dan al boven de boomgrens. De rood/witte route is weer prima te volgen.

Al vrij snel na aankomst betrekt de lucht en komt er een stevige bui. De bergwandelaars op de foto die een plekje hadden gevonden op een topje in de buurt van de hut moeten dan het veld ruimen voor de bui.

Gelukkig duurt de bui niet lang en breekt de bewolking daarna weer open waardoor we kunnen genieten van een prachtige zonsondergang.

Achter ons ligt de Rappenseehütte met veel mensen op het terras die fraai aangelicht door de avondzon genieten op het terras.

De volgende morgen zijn we helemaal ingesloten door bewolking. Het is gelukkig wel droog dus we starten gewoon met de zwaarste etappe van deze huttentocht. Het lopen in de wolken levert altijd wel fraaie sfeervolle beelden op.

Na verloop van tijd komen we onder het wolkendek te lopen en hebben we weer uitzicht over de omgeving. Mijn wandelmaten vinden een fraaie pauzeplek en vormen ongewild een fraai beeld voor een foto.

Weer omhoog gaande naar de Fiderehütte trekt het weer helemaal dicht en op het einde regent het zelfs zachtjes. De hut is dan ook weer helemaal omgeven door wolken. Gelukkig is het binnen erg gezellig. We hebben een leuke avond samen met een Duits echtpaar dat bij ons aan de tafel zit. Het eten in de hut is ook weer perfect.

De volgende morgen sombert het weer eerst nog wat na maar het is wel bijna droog. Als we bijna bij de Mindelheimerhütte zijn zien we zelfs het eerste blauw aan de lucht. Het weer lijkt op te klaren.

En dan… het wordt een prachtige middag met volop blauwe lucht en zon. De schoenen gaan weer aan voor een kleine beklimming naar een topje met kruis in de nabijheid van de hut. Voordat we bij het kruis komen moeten we over een graat waarbij je zowel links als rechts een prachtig dal inkijkt.

Mindelheimer-Hütte OostenrijkUitzicht vanaf dezelfde graat op de Mindelheimer-Hütte

De volgende morgen is de zonsopkomst prachtig. Topjes worden mooi aangelicht. We dalen rustig af naar Lechleiten waar onze auto staat met het voornemen in de auto te stappen en een dal verderop nog 1 keer omhoog te gaan naar wat mijn wandelmaten zeggen “een bijzondere hut”. Die hut mag ik echt niet missen. De buienradar geeft echter aan dat het toch weer zal gaan regenen en onderweg naar de parkeerplaats is dat dan ook de werkelijkheid. Enige discussie natuurlijk maar uiteindelijk gaan we toch weer uit de warme auto de regen in.

De weg naar de hut toe valt niet veel over te zeggen, door de bossen bergopwaarts wandelen in zachte regen. Maar het is een bijzondere hut op meerdere manieren. Feitelijk is het een boerderij. Beneden staan de koeien op stal. Daar slaap je boven. Het is een kleine hut met een paar slaapzalen. Allemaal erg sober. Kleine maar gezellige gelagkamer en je moet je maar aanpassen wat het eten betreft zowel qua tijd als qua keuze.

We vermaken ons prima in de gelagkamer. Als we er een poos zitten komen er acht dames binnen die ook zullen overnachten om de verjaardag van één van hen te vieren. Tegen tien uur is daar nog niet veel van gekomen en normaal gesproken is het dan huttenruhe… dus allemaal naar bed. Maar nee hoor. De dames beginnen dan feest te vieren en dat gaat tot in de kleine uurtjes door. Dat kan dus allemaal in deze bijzondere hut.

Willersalp oostenrijkDe volgende morgen dalen we weer af. Het weer is weer opgeklaard. De huttentocht zit er weer op. Met wisselende weersomstandigheden maar overwegend toch wel droog hebben we weer een fraaie tocht gemaakt. Terug naar Holland.